15/05/2024 Notícia

L'estratègia d'impacte de la recerca del CREAF reconeguda en l'Informe 2023 sobre l'Estat de la Ciència a Catalunya

Cap de comunicació

Anna Ramon Revilla

Sóc llicenciada en Biologia (2005 UAB) i Màster en Comunicació Científica i Ambiental (2007 UPF). Des de 2011 sóc la responsable de Comunicació del CREAF.
Comparteix

En el marc de l'Informe 2023 sobre l'Estat de la Ciència a Catalunya, una publicació de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), s'ha ressaltat l'èxit de l'estratègia d'impacte de la recerca del CREAF.

Aquest informe, que té com a objectiu principal analitzar l'evolució de la ciència a Catalunya, destaca les iniciatives i pràctiques innovadores implementades en diferents àmbits de la recerca. En aquest context, el CREAF ha estat reconegut per la seva aposta estratégica en la promoció de l'impacte de la recerca més enllà del món acadèmic.

Amb la introducció de la figura de l'impact officer o "agent d'impacte", el CREAF s'ha distingit com el primer centre CERCA a adoptar aquest enfocament. Aquest agent té la responsabilitat de desenvolupar i implementar una estratègia d'impacte de la recerca, que busca potenciar la mobilització del coneixement fora de l’àmbit acadèmic i maximitzar els beneficis que aquest coneixement pot generar.

"Aquest reconeixement ens dona impuls per continuar obrint camí en la incorporació estratègica de l’impacte a les institucions per tal de promoure canvis transformadors, que ens estimulin a pensar de manera diferent sobre la recerca, com l'abordem, com la realitzem i com l’avaluem."

ANABEL SÁNCHEZ, impact officer del CREAF.

Les tasques d'aquest agent d’impacte del CREAF inclouen el desenvolupament d'una estratègia d'impacte actualitzada periòdicament, que abasta diverses àrees d'acció:

  1. Diagnosi i millora de competències institucionals: S'ha integrat l'impacte com un pilar de l'estratègia general del CREAF, amb coordinació interna i entrevistes per introduir conceptes relatius a l'impacte i analitzar oportunitats de recerca.
  2. Promoció de capacitats internes i cultura d'impacte: Es realitzen activitats de formació i es faciliten materials per fomentar la transferència de coneixement i l'engagement de la comunitat investigadora amb agents socials rellevants.
  3. Maximització de l'impacte del CREAF: S'ha incorporat l'impacte en les fases de conceptualització de la recerca, establint contactes amb actors clau tant del sector públic com del privat i fomentant la ciència ciutadana i la col·laboració amb el sector educatiu.
  4. Monitoratge, seguiment i visibilització dels casos d'impacte: S’està desenvolupant un sistema de recollida de dades per generar evidències dels beneficis de la recerca per a la societat, tant per a comunicació externa com per a la comprensió interna del personal del centre i la construcció d’una cultura d’impacte.

El reconeixement d'aquesta iniciativa en l'Informe sobre l'Estat de la Ciència a Catalunya no només posa de manifest l'èxit del CREAF en promoure, com a part de la seva missió, l’aplicació de la recerca per a trobar solucions als reptes ambientals, sinó que també serveix com a exemple inspirador per a altres centres de recerca a Catalunya i més enllà. Així, l'impacte de l'estratègia del CREAF potencialment contribuirà a enfortir el panorama científic i innovador del país.

Notícies relacionades

Notícia
Es presenta a la COP29 una bateria d'accions polítiques sobre el canvi climàtic en clau Mediterrània
Notícia

Es presenta a la COP29 una bateria de propostes d’acció política en clau mediterrània contra la crisi climàtica

Infografia
Infografia boix - CREAF
Infografia

Aprenem per estimar: el boix

Infografia
Com beuen les plantes? CREAF
Infografia

Com beuen les plantes?