Quan una beca esdevé el repte d'integrar-se en un grup de recerca
Són 4 estudiants del grau en Biologia o en Ciències Ambientals a la universitat i provenen de ciutats i realitats ben diferents. Les uneix la curiositat i la determinació per acceptar el repte d’integrar-se en un grup de recerca del CREAF durant 2 mesos, gràcies al programa de beques Summer Fellowships.
L’Alba Bellostas (Universitat de Girona), l’Emma Watson (University of Glasgow), la Sandra Moreno (Universidad Autónoma de Madrid) i l’Anna Ticó (Universitat de Barcelona) han constatat que dedicar-se a la recerca per fer evolucionar la ciència requereix una gran creativitat que necessàriament progressa en equip, si bé hi ha moments en què pot ser complexa i molt solitària abans d’arribar als “moments eureka”, per fer servir l’eloqüent expressió de la investigadora del CREAF Estela Romero.
Han constatat que per fer evolucionar la ciència cal una gran creativitat que progressa en equip, i que hi ha situacions complexes i solitàries abans dels 'moments eureka'
Després del tastet que han sigut les pràctiques professionals al CREAF, les quatre estudiants asseguren que la recerca científica és l’objectiu final de la seva carrera, si bé a totes els queda un considerable recorregut previ. Aquesta és la vivència de 4 dones finalistes de la primera convocatòria de beques per a estudiants de Grau que impulsa el CREAF. La selecció va tenir en compte l’expedient acadèmic, el currículum i una carta de motivació, i va ser prou competida. Ciència en primera persona El programa Summer Fellowships els ha permès entendre com i per què es formulen les primeres preguntes en ciència, què implica sortir al camp per recollir mostres, analitzar-les d’acord amb l’objectiu de l’estudi, qüestionar-se si el mostreig respon a la hipòtesi formulada inicialment, posar en comú algunes dades i discutir-les a fons amb d’altres col·legues, i començar a entendre com s’esbossaria un primer esborrany d’article elaborat en col·laboració. Cadascuna d’elles ha comptat amb una mentora o mentor al CREAF, que ha dedicat part del seu temps a obrir-los la porta perquè la ciència esdevingui una experiència en primera persona. La investigadora Olga Margalef i l’investigador Sergi Pla-Rabés han introduït l’Alba Bellostas en l’estudi de les diatomees com indicadors de canvi ambiental a l’Àrtic, per estudiar la dinàmica del permafrost com un component clau de canvi climàtic i global. La investigadora Estela Romero ha fet tàndem amb l’Emma Watson i ha incorporat aquesta jove estudiant escocesa al seu treball científic sobre el curs fluvial i la composició de nutrients dels rius de Nord Amèrica i Alaska.
L’investigador Oriol Lapiedra ha concebut els 2 mesos de beca de l’estudiant madrilenya Sandra Moreno com un recorregut per tots i cadascun dels estadis de la recerca sobre la invasió biològica d’espècies animals a Eivissa (Balears), amb la voluntat de proporcionar-li una visió 360 graus sobre què és un projecte. I l’investigador Francisco Lloret durant 2 mesos ha integrat l’Anna Ticó al seu grup d’investigació sobre ecosistemes terrestres mediterranis i la seva adaptació al canvi climàtic, el foc i les invasions d'espècies exòtiques, que l’ha portat a mostrejar al Parc Nacional d’Aigüestortes (Lleida) i a l’Hayedo de Montejo (Madrid), com a una integrant més d’un equip de col·laboradors.
Una recompensa mútua La convocatòria té el ferm propòsit de promoure vocacions científiques, un objectiu que ha afavorit ambdues parts: tant a les joves que obrien els ulls a la ciència, com als equips que incorporen noves visions que, malgrat ser molt noves, són especialitzades. Per això, l’equip d’investigació que ha dissenyat el contingut de cada beca ho ha fet diversificant al màxim les tasques i tenint present la necessària recompensa mútua.
La millor valoració que l’Alba Bellostas (Universitat de Girona) s’enduu és que els seus dos mentors li deixen la porta oberta perquè pugui ser coautora d’alguna publicació futura
Per als investigadors Olga Margalef i Sergi Pla-Rabés, “tutoritzar comporta dedicació, si bé l’Alba Bellostas ha après molt ràpid, ha treballat de manera autònoma i ens ha ajudat a avançar i a empènyer algunes tasques del projecte sobre el permafrost”. La millor valoració que l’Alba s’enduu és que els seus dos mentors li deixen “la porta oberta perquè pugui seguir vinculada, per exemple, com a coautora d’alguna publicació futura”. Donat que el seu treball de camp s’ubica a Alaska, la jove estudiant ha processat i analitzat mostres actuals i antigues al laboratori, ha fet comptatges, ha explorat dades químiques mesurades i ha conegut algunes eines estadístiques. Al final de la seva estada ha presentat els principals resultats en una reunió interna, que s’ha sotmès a discussió per posar en evidència com els resultats condicionen algunes decisions i la necessitat de continuar fent recerca a l’Àrtic per entendre el canvi global.
"Sens dubte, la recompensa més valuosa ha sigut ser part de l’engranatge que tira endavant projectes de recerca reals" Emma Watson, estudiant de la Universitat de Glasgow, Escòcia
Una altra experiència és la de la jove Emma Watson, que aporta la conclusió contundent: “sens dubte, la recompensa més valuosa ha sigut ser part de l’engranatge que tira endavant projectes de recerca reals”. Per a aquesta jove escocesa, capbussar-se durant 2 mesos en el treball sobre cursos fluvials de la investigadora Estela Romero també ha suposat aprofitar sinèrgies amb l’equip de l’Olga Margalef, el Sergi Pla Rabés i l’Alba Bellostas. “Una de les coses més valuoses que m’emporto del CREAF és haver après a treballar i analitzar grans quantitats de dades”, assegura. Per a la seva tutora, la Summer Fellowship ha sigut un procés d’aprenentatge. “Havia fet de mentora d’estudiants abans”, explica Romero, “però provenien de màster i suposava un treball molt més estructurat i definit prèviament. Amb l'Emma ha sigut molt oportú treballar conjuntament amb l’equip de recerca sobre permafrost, per trobar punts en comú i explorar. I això forma part del procés de la ciència”. Una visió 360°
“Ha sigut molt útil desenvolupar una mentalitat crítica, conèixer noves idees i aprendre a pensar d’una manera diferent” Sandra Moreno, estudiant de la Universidad Autónoma de Madrid
L’oportunitat de proveir una experiència el màxim d’integral sobre la ciència ha marcat la manera com l’investigador del CREAF Oriol Lapiedra ha treballat amb l’estudiant Sandra Moreno. La sintonia generada amb tot l’equip és evident, i la Sandra compara la seva implicació amb ser una més de l’equip i no pas una estudiant en formació. “Ha sigut molt útil per desenvolupar una mentalitat crítica, conèixer noves idees i aprendre a pensar d’una manera diferent”, explica l’estudiant, per a qui la Summer Fellowship ha suposat la primera vegada que sortia de Madrid, la seva ciutat natal. El seu mentor la descriu com una persona amb motivació, amb el perfil tan necessari en recerca d’algú per a qui contestar preguntes sigui un al·licient. “Dos mesos és un temps bo per fer un tast de com es desenvolupa la ciència”, comenta Oriol Lapiedra, “per analitzar mostres, fer recerca bibliogràfica, intervenir a reunions de projecte, comentar i analitzar articles, exposar resultats en grup...”. L’únic que no s’ha pogut trepitjar és el camp, perquè la recerca se centra a Eivissa (Balears).
En canvi, el treball de camp ha sigut el fil conductor de la Summer Fellowship de l’Anna Ticó, que va començar la seva estada al CREAF prenent mostres a les muntanyes del Sistema central ibèric, l’Hayedo de Montejo, ”una reserva on s’estudien trets funcionals de diferents comunitats vegetals i com poden afectar a la seva resiliència al canvi climàtic o a pertorbacions”, en paraules de la pròpia estudiant, per continuar al Pirineu català.
L'Anna Ticó (Universitat de Barcelona) va escollir el projecte liderat per l’investigador Francisco Lloret perquè requeria un període de temps rellevant dedicat a treballar sobre el terreny
Degut al context de pandèmia, l'Anna Ticó no havia trepitjat massa camp durant la seva formació, una experiència que sí li proporcionava la Summer Fellowship liderada per Francisco Lloret. "El temps dedicat a prendre mostres a l’exterior és clau, perquè no es pot tirar enrere i, per això, és essencial la planificació prèvia”, explica Lloret. El disseny experimental és l’altra gran tasca a la qual l’Anna Ticó va centrar part dels seus esforços. Missió complerta: les CREAF Summer Fellowships han aconseguir estimular encara més la seva curiositat científica. D’acord amb Francisco Lloret, “l’important és que les persones en qui s’han invertit esforços es quedin al sistema de recerca”, mentre apunta que en la transferència de coneixement “un públic essencial són les noves generacions interessades i amb expertesa”.
Quan la veterania és un grau i la joventut, curiositat en estat pur
L’Alba Bellostas està ficada de cap en el Treball Final de Grau i té clar que tibarà del fil del que ha après a la Summer Fellowship, ara que ha de plantejar el final del doble Grau de Biologia i Ciències Ambientals a la Universitat de Girona.
Alba Bellostas | Sergi Pla-Rabés |
"Ha sigut una sort coincidir amb dues estudiants més durant l’estada (l’Emma Watson i la Sandra Moreno), per donar-nos suport, comentar el dia a dia, posar en comú l’experiència i entendre una mateixa posició des de diferents projectes de recerca". | "Si l’Alba volgués fer la tesi al CREAF, l'Olga Margalef i jo apostariem segur per ella i a l’equip estaríem encantats de fitxar-la si es donessin les condicions. Ha sigut una sort poder gaudir de la seva feina". |
L’Emma Watson ha tingut la sort de compartir dades i experiències directament amb l’equip de l’Alba Bellostas. Els dos mesos que va fer pràctiques al CREAF, a la seva ciutat natal de Glasgow s’hi celebrava la COP26.
Emma Watson | Estela Romero |
"Després dels 2 mesos de pràctiques al CREAF constato que la recerca científica és el meu interès real. Vull seguir endavant fent recerca i el CREAF m’ho ha fet veure clarament. Abans no n’estava gaire segura i interactuar amb estudiants de màster i de Doctorat m’ha fet veure que vull seguir aquest camí. L’anàlisi de grans quantitats de dades és l’altre aspecte en què l’Estela Romero m’ha obert els ulls: jo hi tenia carències". | "Emma, si segueixes amb la recerca veuràs que un màster està molt concentrat en un aspecte, però un Doctorat pot ser creatiu tal com hem vist amb la Summer Fellowship. Segueixes un camí, t'adones que no és el correcte i a continuació assoleixes 'moments eureka' molt satisfactoris. Necessites temps per provar. Hi ha la part divertida de la ciència, els bons moments de vegades van precedits d'altres de frustrants". |
La Sandra Moreno inicia una segona tanda de pràctiques després de la Summer Fellowship al CREAF, aquesta vegada al Centre d’Estudis Avançats de Blanes.
Sandra Moreno | Oriol Lapiedra |
"He sentit en tot moment que hi havia algú que supervisava i ho agraeixo. L’acompanyament que he rebut en aquesta primera experiència de recerca és una de les millor coses que m’emporto. Fer el doctorat és una opció molt plausible de cara al futur: encara no sé l'àmbit perquè tot em resulta molt interessant". | "Hem procurat donar una visió global de com funciona la recerca, per exemple, vam posar en comú aspectes de finançament i com aconseguim els recursos. A més, hem organitzat una petita sub-unitat d’un congrés més ambiciós i la Sandra hi podrà ser, com si hagués anat a un congrés". |
L’Anna Ticó tenia clar d’entrada que la recerca és el seu àmbit i, per això, s’ha sentit còmoda amb el reforç en treball de camp que li ha suposat la Summer Fellowship. El seu Treball Final de Grau es beneficiarà sens dubte de la beca al CREAF.
Anna Ticó | Francisco Lloret |
"Prendre mostres al camp és una tasca que em prenc com fer una foto. És molt valuosa perquè l’obtens en un moment i un lloc concret. Ara bé, és una tasca dura. Per mesurar el potencial hídric d’una espècie vegetal s’havia de fer a les 4 h de la matinada i al migdia. Al refugi de muntanya on ens estàvem ens deixaven cafè preparat..." | "A vegades pensem que les rareses són el més importants, però el més abundant és el més rellevant, perquè marca la major part dels processos. Cal conèixer les espècies al camp sobretot quan mires processos demogràfics de naixement i mort d’espècies. I això implica responsabilitat i rigor a l’hora de captar la informació". |