17/10/2024 Notícia

El CCCB i el CREAF uneixen esforços per parlar sobre boscos i biodiversitat als centres de secundària

Alia, els boscos
Responsable de comunicació social

Verónica Couto Antelo

Tècnica de Comunicació del CREAF des del 2016. Apassionada del món natural i la seva divulgació. Biòloga (UB), màster en comunicació científica (BSM-UPF) i estudiant Humanitats (UOC).
Comparteix

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) és una institució de referència a la ciutat comtal. Amb l'objectiu de pensar críticament el present i els grans temes de la societat contemporània, organitzen exposicions, cicles de conferències, festivals i, en l'àmbit educatiu, lideren el programa ALIA, pensat per a alumnes de secundària. Ara, en el nou curs escolar 2024-2025, el focus d’ALIA són els boscos i des del CREAF hem participat activament en la proposta pedagògica. Pensar el bosc des de la seva vessant ecosistèmica, antropològica, històrica i literària ajudarà ajudarà els alumes de 4t de la ESO i Batxillerat a aprendre més sobre la crisi ecològica i la pèrdua de biodiversitat, així com a analitzar el vincle de les persones amb el nostre entorn. 

D’altra banda, el projecte ALIA també connecta la constel·lació científica i educativa amb l’ecosistema cultural i de creació. Per això, en aquesta edició dels boscos ens hem vinculat amb l’escriptor i periodista Gabriel Martínez, que parla de les posicions no-humanes en la natura i com són visibles en els textos literaris.

En el primer pas de redacció i disseny del dossier educatiu per als centres de secundària hi han participat les nostres investigadores i investigadors Maria Vives, Francisco Lloret, Jordi Martínez Vilalta, Paula Bruna, Sandra Saura i Lídia Quevedo. I a partir d’ara, ens trobarem amb sis instituts per poder-ho explicar-ho en directe. Hi anirà una persona investigadora per institut: la Sandra Nogué, la Yolanda Melero, en Sergi Herrando, la Sara Marañón, en Ferran Sayol i en Francisco Lloret

 

Natura connectada i col·lectiva

 

Un dels motius conductors de l’equip científic del projecte ha estat entendre que en la natura tots els individus viuen interconnectats. Són un “tot”; depenen els uns dels altres i perdre una de les peces del bosc té conseqüències per a la resta d’organismes. Per aquest motiu, moltes de les activitats proposades permeten que l’alumnat treballi individualment en una idea, però després ho representi i connecti amb tota la classes. Per exemple, en la proposta final científica cada alumne tindrà assignat un organisme concret del bosc – un liquen, un bacteri, una geneta, una falguera...- i en sabrà tots els detalls, però no estarà acabat el treball al complet fins que s’uneixin tots els alumnes i el seu organisme estrella en un gran mural que representa les diferents interaccions entre espècies d’un ecosistema. 

ALIA CCCB
En el nou curs escolar 2024-2025, el focus d’ALIA són els boscos i des del CREAF hem participat activament en la proposta pedagògica. Extracte del dossier ALIA. 

Un altre dels aspectes importants que han volgut remarcar és el paper de l’humà en la natura: han volgut recordar que en formem part, que no estem segregats del bosc i que, tot i que els “fem servir” en certs moments –com la tala d’un bosc o un altres ús –, no ho hem de fer des d’una relació de dominància ni jerarquia. “És el moment d’anar trencant les dicotomies cultura i natura”, explica Vives quan en fa referència.

L’exposició ‘Amazònies’

La proposta educativa d’ALIA de cada any està vinculada a les exposicions que prenen forma al CCCB durant la temporada. En el cas del projecte que estem explicant sobre boscos, l’exposició associada és la d’’Amazònies. El futur ancestral’ que s’estrenarà el 13 de novembre i que tant l’alumnat com el professorat que participa al projecte podrà visitar.

Segons fonts del CCCB, “l’exposició proposa una mirada coral a la cultura amazònica i reivindica les veus autòctones, que, des de l’art, el pensament, la ciència o l’activisme, plantegen altres maneres de viure, créixer i relacionar-nos amb la natura”. 

Amazonies CCCB

Notícies relacionades

Notícia
Ametller amb la primera flor oberta el 8 de novembre a Torrelles de Foix (Alt Penedès). L'ametller hauria de treure flors entre gener i març. Per tant, es tracta d'un exemple de segona floració d'aquesta tardor. Autora: Àngela Llop (Voluntària RitmeNatura)
Notícia

Més de 200 espècies de plantes han florit quan no els tocava durant el darrer any a Catalunya

Opinió
Feines de recuperació de l’interior del Molí de’n Torrella. Autor: Carlos Pérez de Rozas (AHS)
Opinió

Per l’adaptació

Infografia
Infografia boix - CREAF
Infografia

Aprenem per estimar: el boix