03/02/2025 Notícia

Vigilar la qualitat de l'aigua a Europa, el repte de Copernicus a què contribueix el CREAF

Responsable de premsa

Ángela Justamante

Graduada en Biologia i comunicadora científica, actualment responsable de premsa del CREAF, també té experiència en projectes europeus i de divulgació científica.

Les dades que recull el programa d'observació de la Terra a Europa –conegut com a Copernicus– contribueixen, entre altres coses, a monitoritzar la salut dels oceans, mars, llacs i rius. Aquesta informació és molt valuosa perquè podem detectar si l'aigua està contaminada, si n'ha disminuït el cabal, la quantitat de sal o la temperatura. També ajuda a prevenir fenòmens extrems com sequeres o inundacions, gestionar millor els recursos hídrics o mesurar l’impacte del canvi climàtic. El problema és que sovint les dades provenen de diverses fonts, estan disgregades i les autoritats públiques no aprofiten tot el potencial de la informació. El grup GRUMETS, del CREAF i la UAB, ha abordat precisament alguns d'aquests desafiaments a través de dos projectes europeus on ha participat recentment: WQeMS i Water-ForCE. Les dues iniciatives ja han finalitzat, però el servei i els resultats que van desenvolupar segueixen operatius. Copernicus reconeix ara la seva aportació a una notícia on destaquen 10 projectes que han contribuït de manera significativa a millorar alguna de les seves sis missions: vigilància atmosfèrica, vigilància ambiental marina, vigilància terrestre, canvi climàtic, gestió d'emergències i seguretat.

WQeMS té com a objectiu proporcionar un servei operatiu de monitorització d'emergència de qualitat de l'aigua a la indústria de serveis d'aigua en relació amb la qualitat de l'aigua que bevem. Imatge: WQeMS

Per la seva banda, l'equip científic del projecte WQeMS va crear un servei capaç de detectar emergències en relació a la qualitat de l'aigua de llacs i embassaments, per exemple, possibles inundacions, floracions d'algues nocives, entrades de fang o vessaments de petroli. L'eina, que continua activa i utilitza les dades més actualitzades dels satèl·lits Sentinel-1 i -2 de Copernicus, la fan servir sobretot empreses públiques de gestió i subministrament de l'aigua i les agències governamentals. En el cas de Water-ForCE, els investigadors van desenvolupar un full de ruta per millorar els productes relacionats amb la monitorització d'aigües dolces. Entre altres coses, els resultats inclouen recomanacions per oferir un millor suport a responsables polítics, investigadors, organitzacions internacionals, autoritats locals, la indústria i el públic en general.

Ivette Serral CREAF

La feina que vam fer en el context del WQeMS va comportar un grau extra de dificultat a la recerca que fem habitualment. Estem molt orgullosos que Copernicus ens reconegui aquesta fita!

"La feina que vam fer en el context del WQeMS va comportar un grau extra de dificultat a la recerca que fem habitualment. En especial perquè implicava oferir un servei que fos completament operatiu, eficaç i útil pels gestors d'entitats subministradores d'aigua a diferents ciutats, entre elles Thessaloniki, a Grècia. Les dades i serveis havien de complir més que mai amb els principis FAIR, és a dir, ser totalment integrables, harmonitzades, estandarditzades i disponibles per a qualsevol i en un temps quasi real. Estem molt orgullosos que Copernicus ens reconegui aquesta fita!", Ivette Serral, investigadora del CREAF i part de l'equip del WQeMS. 

Altres projectes europeus que esmenta la notícia responen a altres missions com ara monitoritzar millor el desgel, la qualitat de l'aire o l'ús de la terra.

La notícia s'ha publicat arran d'un Results Pack que va fer recentment el Servei d'Informació Comunitari sobre Investigació i Desenvolupament (CORDIS), la principal font d'informació sobre projectes finançats per la Unió Europea. L´objectiu d´un Results Pack és mostrar els resultats més destacats d´iniciatives europees que comparteixen un enfocament o temàtica comuna, en aquest cas el fil conductor era Copernicus.