Projecte / Iniciativa
Projectes autonòmics
- Inactiu

FenoAula

Ciència ciutadana, innovació i transferència a les noves generacions en el seguiment fenològic del canvi climàtic

El projecte FenoAula sorgeix com a continuació del projecte FECYT 2020 FenoTwin i té com a objectiu reforçar tres pilars clau en la voluntat de difusió i implicació de la ciutadania en el seguiment fenològic del canvi climàtic: la ciència ciutadana (participació activa de la ciutadania en la ciència fenològica), la innovació (introducció de noves eines i mètodes en l'observació fenològica) i la transferència de coneixement a les noves generacions (implicació dels més joves en l'estudi del canvi climàtic), tot això amb la finalitat de facilitar la participació ciutadana en l'estudi del canvi climàtic i d'augmentar el nombre d'observacions fenològiques disponibles.

Aquest projecte proposa la creació d‟una nova generació de científics a les aules, per complementar l‟estudi fenològic realitzat pel conjunt de la societat mitjançant l'observatori ciutadà RitmeNatura. Per això, es treballa localment la fenologia a nivell d'una xarxa de FenoCentres (centres educatius) des d'un enfocament ecològic i tecnològic alhora, i involucrant diferents competències educatives. D'una banda, els alumnes aprenen sobre fenologia i canvi climàtic mitjançant la teoria explicada als tallers i desenvolupada a la pràctica mitjançant observacions fenològiques; per altra banda, aprenen llenguatges de programació mitjançant l'eina Scratch per poder desenvolupar relats de mapes fenològics dinàmics (storymaps).

Aquests relats directament desenvolupats al Digital Twin suposen una manera innovadora d'estudiar el canvi climàtic ja que permetran comparar, de manera visual i intuïtiva, l'evolució de la fenologia a diferents zones del territori. Una altra de les innovacions que presenta el projecte és el desenvolupament d'una prova pilot d'observació fenològica mitjançant drons, on s'analitza la possibilitat d'incorporar fotografies obtingudes amb drons d'ús domèstic com a possibilitat d'observació fenològica addicional.

fenoaula.jpg