08/06/2023 News

El CREAF i el Departament d’Acció Climàtica piloten un nou mètode per introduir la natura a l’aula fent ciència

Share

Una altra forma d’aprendre sobre ciència i natura: immersivament i amb sentit. La ciència ciutadana va néixer per donar respostes, per vincular la ciutadania i el coneixement d’una manera directa i vivencial. De la mà del CREAF i del Departament d’Acció Climàtica set centres de la Xarxa d’Escoles Verdes d’arreu de Catalunya estan desenvolupant els seus projectes científics i naturalistes a través de la ciència ciutadana. Aquests set projectes neixen d’un nou mètode basat en un model d’acompanyament que es va dur a terme durant el 2022.

L'octubre passat, una vintena de docents de vàries Escoles Verdes van completar les formacions dissenyades per integrar la natura a l’aula a través de la implicació directa en la recerca científica.  A partir d’aquí, set d’elles van decidir implementar tot allò après i fer ús d’aquest nou servei d’acompanyament per crear el seu propi projecte. Els set centres estan repartits per tot Catalunya i estan treballant en projectes de seguiment de la biodiversitat, de l’estat de salut dels boscos o de com canvien els calendaris naturals per culpa del canvi climàtic. L’escolania de Montserrat i altres centres educatius, des de Sant Pere de Ribes fins a Berga o Oliana, són exemples d’instituts i escoles que s’hi han implicat. 

Durant la formació, els i les docents van aprendre què era la ciència ciutadana i com aquesta es pot relacionar amb la natura. Van conèixer els diferents projectes del CREAF en aquest àmbit de la ciència i com podien crear-ne un de propi, nodrint-se de l’experiència de tres magnífics docents que els van explicar la seva vinculació amb la ciència ciutadana. I van posar fil a l’agulla! 

Alumnat de 1r d'ESO de l'Institut Serra de Noet (Berga) en una visita a la serra que li dona nom al centre. Foto: Pau Guzmán.
Alumnat de 1r d'ESO de l'Institut Serra de Noet (Berga) en una visita a la serra que li dona nom al centre. Foto: Pau Guzmán.

Amb l’ajuda dels professionals del CREAF, al llarg de l’hivern, els docents van preguntar-se què volien fer i van plantejar un projecte amb el seu alumant que pogués ser sostenible al llarg dels anys. D’aquesta manera, es va relligar la ciència ciutadana amb estructures prèviament disponibles: assignatures obligatòries, matèries optatives i grups verds i/o ecologistes. Ara estan desenvolupant tota la feina. Quins projectes estan duent a terme? 

7 centres pilot 

Des del Prepirineu fins el Tarragonès, passant per la costa i la plana, la ciència ciutadana s’està estenent entre els joves. Set centres ens acompanyen en la descoberta.

A l’IE d’Oliana, la primavera s’ha despertat amb els alumnes de 4t d’ESO observant els processos del seu entorn natural, atents a la sortida de les fulles i la floració de la vegetació que els envolta participant en l’observatori ciutadà RitmeNatura, un projecte de ciència ciutadana que estudia com canvia la fenologia de les espècies, és a dir, els seus cicles biològics.  

A la Catalunya central, l’alumnat de l’Escolania de Montserrat roman atent a la primavera i la salut dels boscos, resseguint-ne el ritme en les seves passejades per la Muntanya de Montserrat i a vista d’ocell,contribuint al projecte AlertaForestal.  

Alumnat de 4rt d’ESO de l’IE d’Oliana que participa en el programa d'acompanyament, juntament amb la seva tutora, Conxita Balart, i la tècnica de ciència ciutadana i educació ambiental del CREAF, Laura Force. Foto: Pau Guzmán.
Alumnat de 4rt d’ESO de l’IE d’Oliana que participa en el programa d'acompanyament, juntament amb la seva tutora, Conxita Balart, i la tècnica de ciència ciutadana i educació ambiental del CREAF, Laura Force. Foto: Pau Guzmán.

A Sant Sadurní d’Anoia també els ha cridat l’atenció RitmeNatura i alumnes de l’Escola Vedruna lligaran l’observació fenològica i el dibuix naturalista: seran experts en el més mínim detall de la natura! Però encara n’hi ha més, l’alumnat de l’INS Jaume Huguet de Valls pren una posició envejable: seran el punt d’observació més meridional del territori!  

Altres centres han decidit sortir a la recerca de la biodiversitat que els envolta fent-se seva la plataforma de ciència ciutadana iNaturalist: un quadern de camp a la butxaca. 

A l’INS Serra de Noet de Berga, alumnes de 1r d’ESO i de l’Escamot verd resseguiran la Serra de Noet per identificar tots els organismes que hi puguin trobar, coneixent de ben a prop la vida que acull.  

En un ecosistema completament diferent, a la Riera de Ribes, l’alumnat de l’Ecomontgròs de l’INS Montgròs de Sant Pere de Ribes, aprofitarà per desenvolupar una metodologia de recompte d’espècies invasores i també faran les observacions amb l’aplicació iNaturalist: d’aquesta manera, lligaran una tasca que desenvolupen des de fa molts anys a través de l’ApS amb la ciència ciutadana. 

Alumnes de 1r d'ESO de l'Institut Serra de Noet (Berga) en una sortida de camp. Foto: Pau Guzmán.
Alumnes de 1r d'ESO de l'Institut Serra de Noet (Berga) en una sortida de camp. Foto: Pau Guzmán.

Però les sinèrgies no acaben aquí. L’IE Intermunicipal del Penedès estudiarà la bidiversitat de la zona de la Riera de Sant Sadurní d’Anoia i preparà cartells i QRs pel poble amb tot allò que descobreixin!  

Seguiu els avenços i troballes d’aquests centres a través de les nostres xarxes i de les properes edicions del butlletí. L’educació i el coneixement ens uneixen a totes en pro de la natura. Fent recerca aprenem i protegim. 

Related news

News
Es presenta a la COP29 una bateria d'accions polítiques sobre el canvi climàtic en clau Mediterrània
News

A set of proposals for political action in the Mediterranean against the climate crisis is presented at COP29

Infographic
Com beuen les plantes? CREAF
Infographic

How do plants drink water?

Infographic
La importància de la fusta morta al bosc
Infographic

The importance of dead wood in forests