11/01/2023 News

Ciència i art, sincronitzades al ritme del bosc

Tècnic/a de comunicació

Diego de la Vega

Científic, historiador i comunicador de la ciència. Sóc un apassionat de la ciència, principalment a les seves dimensions socials i històriques.
Share

Els rellotges de l'estació biològica de Can Balasc es van desaccelerar a les 11 h del matí del passat 25 de novembre. A aquesta hora, un grup multidisciplinari es congregava en aquest privilegiat espai forestal emplaçat en ple Parc de Collserola per reflexionar sobre el temps. Diverses persones del món de la ciència, l'art, el disseny, la filosofia, la poesia i la història, entre altres, ens aturàvem a qüestionar-nos el ritme accelerat de la vida i contraposar-lo amb l'experiència extensa i cíclica de la natura.

Aquesta jornada va estar dirigida per Gemma París i Rosa Llop, les noves artistes residents d’Ecotons, un grup d'art i ecologia del CREAF i La Escocesa. El seu projecte “Temps al Bosc. Atles biodivers d’instants possibles” s'inicia amb aquesta primera deriva, una experiència que proposa sortir-se del camí tradicional i pautat per descobrir altres maneres de documentar i entendre el pas del temps.

Imagen2
Imagen3

“Amb aquest projecte volem establir una col·laboració transdisciplinar entre artistes i científiques del CREAF, amb la condició d'especular juntes maneres de conceptualitzar el temps, prenent com a punt de partida la biodiversitat del bosc i la seva mirada del temps com una cosa provisional, extensa i cíclica que admet tota possibilitat."

Rosa Llop i Gemma París, artistes i coordinadores del projecte.​

Un viatge pel temps en 4 estacions i 5 sentits

La deriva va començar amb la presentació dels i les assistents i un esmorzar inesperat al pati de Can Balasc.. “Avui havia de ploure”, va indicar la Rosa, però el temps va aguantar. De fet, feia un sol radiant i una temperatura estranyament agradable per aquella època de l'any.

"El temps ni es veu ni se sent. I encara menys es toca, ni ningú l’ha assaborit ni inhalat mai."

Daniel Soutif, Arte y tiempo

Amb la lectura d'aquest poema del filòsof i crític d'art Daniel Soutif, vam començar la primera activitat dedicada a la sensibilització. En silenci i asseguts sobre la gespa rebatem les afirmacions de Soutif: observem, escoltem i toquem el nostre entorn sentint el temps que pasa. Aquest es va fer tangible, per exemple, a través del silenci trencat pels sons del bosc, els cants regulars dels ocells o el soroll dels cotxes. També en les sensacions de la digestió o els canvis de temperatura de la brisa. Fins i tot els núvols ja ens semblaven rellotges de sorra. Totes les experiències es van registrar, es van guardar en flascons de mostres i es van explicar a cau d'orella a altres participants.

Les sensacions que evidenciessin el pas del temps es van compartir a cau d'orella amb la resta de participants. Font: Diego de la Vega.
Les sensacions que evidenciessin el pas del temps es van compartir a cau d'orella amb la resta de participants. Font: Diego de la Vega.
Participants en la deriva anotant les seves percepcions del pas del temps en l'entorn natural de Can Balasc. Font: Diego de la Vega.
Participants en la deriva anotant les seves percepcions del pas del temps en l'entorn natural de Can Balasc. Font: Diego de la Vega.
Les observacions es van col·locar en flascons buits com si fossin mostres preses en un laboratori. Font: Diego de la Vega.
Les observacions es van col·locar en flascons buits com si fossin mostres preses en un laboratori. Font: Diego de la Vega.

Anterior
Següent

Per a la segona activitat, la metamorfosi, ens vam acostar a una taula amb targetes de colors disposades en mosaic; cadascuna d'elles contenia una paraula relacionada amb el temps en la natura. La Gemma i la Rosa ens van convidar a triar-ne tres que es relacionessin amb el nostre perfil. A continuació, vam passejar per una parcel·la del bosc en la qual ens esperaven, amagades en la natura, encara més paraules. Entre les fulles dels arbres o esquinçant el sotabosc, ens anàvem trobant amb conceptes que ens interpel·laven. La consigna era agafar tres paraules i deixar, al mateix lloc, una anotació com a rastre de la nostra experiència amb cadascuna d'elles. El bosc funcionava com a escenari inspirador per reflexionar al nostre propi ritme i allunyar-nos de la visió productivista del temps.

Jordi Martínez Vilalta, investigador del CREAF durant la segona activitat de la deriva. Font: Diego de la Vega.
Jordi Martínez Vilalta, investigador del CREAF durant la segona activitat de la deriva. Font: Diego de la Vega.
Reflexió sobre el concepte "urgent". Font: Gemma París i Rosa Llop.
Reflexió sobre el concepte "urgent". Font: Gemma París i Rosa Llop.
"Sediment" era un dels conceptes que estaven ocults entre la naturalesa en el bosc del Parc de Collserola. Font: Gemma París i Rosa Llop.
"Sediment" era un dels conceptes que estaven ocults entre la naturalesa en el bosc del Parc de Collserola. Font: Gemma París i Rosa Llop.

Anterior
Següent

Durant un moment de creació se'ns va animar a combinar totes aquestes paraules per inventar conceptes nous relacionats amb el temps. A cadascun havíem d'associar-li una definició i un dibuix que representés el rastre que deixarien en el temps.

Jordi Martinez Vilalta, investigador del CREAF durant l'activitat de "creació" de la deriva. Font: Diego de la Vega.
Jordi Martinez Vilalta, investigador del CREAF durant l'activitat de "creació" de la deriva. Font: Diego de la Vega.
Targetes amb paraules, retallades, tisores, cola i un diccionari van ser alguns dels elements utilitzats per a l'elaboració de nous conceptes sobre la natura i el temps. Font: Diego de la Vega.
Targetes amb paraules, retallades, tisores, cola i un diccionari van ser alguns dels elements utilitzats per a l'elaboració de nous conceptes sobre la natura i el temps. Font: Diego de la Vega.
Javier de la Casa Sánchez, investigador predoctoral del CREAF elaborant noves paraules. Font: Diego de la Vega
Javier de la Casa Sánchez, investigador predoctoral del CREAF elaborant noves paraules. Font: Diego de la Vega
Iolanda Filella Cubells, investigadora del CREAF, trabajando en la creación de nuevos conceptos. Fuente: Diego de la Vega.
Iolanda Filella Cubells, investigadora del CREAF, treballant en la creació de nous conceptes. Font: Diego de la Vega.

Anterior
Següent

Amb l'arribada de les primeres gotes de pluja ens vam refugiar a la cuina de Can Balasc on ens esperava un vermut. Dins vam compartir les nostres paraules i experiències en aquesta primera experiencia.

Javier de la Casa, investigador del CREAF, i altres participants de la deriva. Font: Diego de la Vega y Florencia Florido.
Javier de la Casa, investigador del CREAF, i altres participants de la deriva. Font: Diego de la Vega y Florencia Florido.
“Crepscencia” (“crepuscle” + “inflorescència”): qualitat d'allò que neix i mor en un mateix lloc, és a dir, en el “punt de crepscencia”. Font: Diego de la Vega y Florencia Florido.
“Crepscencia” (“crepuscle” + “inflorescència”): qualitat d'allò que neix i mor en un mateix lloc, és a dir, en el “punt de crepscencia”. Font: Diego de la Vega y Florencia Florido.
“Oriempre” (origen + sempre): part irreductible i identitària que roman (sinònim: eseterna). Font: Diego de la Vega y Florencia Florido.
“Oriempre” (origen + sempre): part irreductible i identitària que roman (sinònim: eseterna). Font: Diego de la Vega y Florencia Florido.

Anterior
Següent
jordi-retoc-2-2

"Em va agradar com aquesta reflexió sobre el temps interpel·la els tempos i la velocitat amb la que fem les coses en el dia a dia de la nostra activitat de recerca, i com això contrasta amb el temps característic, molt més lent, dels sistemes que estudiem.”

Jordi Martínez Vilalta, investigador del CREAF i professor de la UAB.

Col·labora amb aquest projecte científic-artístic!

Si sents que la teva ciència també batega al ritme de la natura, la Gemma i la Rosa et conviden a participar en aquest projecte. Envia'ls un àudio de Whatsapp de màxim 1 minut al número 634 65 53 74 responent a la pregunta: Quina és la relació del teu objecte d'estudi amb el temps? Tens marge fins al 31 de gener.

Crònica redactada per Diego de la Vega i Florencia Florido.

Related news

News
COP16 image
News

COP16, one more step but with an undercurrent of frustration

News
Nou web CREAF
News

CREAF unveils its new digital home!

News
Memòria CREAF
News

CICLES, CREAF’s new annual magazine