12/05/2015 Notícia

Vols que la teva escola formi part d'una xarxa virtual per estudiar la biodiversitat?

Comparteix

El CREAF inicia un nou projecte per introduir la plataforma virtual iNaturalist a les escoles. El 2015 ja s'ha fet una prova pilot a dues escoles de Catalunya amb alumnes de primer d'ESO.  Els bons resultats han donat peu a fer una crida a tots aquells centres que estiguin interessats en participar al projecte.

iNaturalist també té una aplicació per a smartphones .
El projecte vol apropar iNaturalist als estudiants més joves. Font: pixabay

Durant el 2014 i 2015, el CREAF i el CSIC han proposat un nou projecte de participació ciutadana a través de la plataforma iNaturalist. L'iNaturalist ofereix un portal web i una aplicació mòbil a la qual els amants de la natura registren i comparteixen observacions d'espècies. Actualment, és una de les més utilitzades a tot el món. Els seus usuaris poden introduir informació sobre plantes, animals, o fenòmens naturals, participar en discussions i, fins i tot, obrir un bloc.

El 2014 l'investigador Bernat Claramunt i el seu equip va traduir aquesta aplicació al català, basc, gallec i a l'espanyol i el 2015 han fet una primera prova pilot per introduir l'iNaturalist a les escoles, concretament amb els cursos de primer d'ESO de dos centres.

En una de les escoles, es va proposar un projecte de treball en grup sobre la biodiversitat urbana. Durant unes setmanes, els alumnes van fotografiar plantes i animals del seu barri i van introduir la informació que el professor els demanava via iNaturalist. Després, van sincronitzar les dades a l'aula, van ampliar la informació, i van comentar els resultats. A l'altra escola, es va treballar íntegrament al laboratori, i es va utilitzar l'iNaturalist per complementar un treball sobre la qualitat de l'aigua a partir de fotografies fetes des del microscopi.

Partint de l'èxit d'aquests dos casos, Claramunt i el seu equip volen sol·licitar un nou projecte a la FECYT per continuar implementant aquest tipus d'activitats durant 2016 al màxim nombre d'escoles possible. Per aquest motiu es necessiten escoles que puguin estar interessades en el projecte si aquest finalment és concedit. Aquestes activitats són especialment interessants a partir de primer d'ESO, ja que és necessari utilitzar telèfons mòbils.

Si alguna escola o centre de secundària està interessat en el projecte, el compromís del CREAF seria:

  • Ajudar a pensar i preparar l'activitat concreta a realitzar.
  • Implementar la interfície de treball, d'acord amb l'escola.
  • Donar la formació necessària al professorat.
  • Fer un seguiment de l'activitat.
  • Si l'escola disposa d'una pàgina web en un entorn Drupal o WordPress, podem incorporar l'activitat en aquests entorns.

El termini per presentar el projecte acaba el 9 de juny. Si algun centre està interessat en participar cal que ompli el següent formulari:

https://docs.google.com/forms/d/1hsUkat4gK0cdVOnthNJK5A0DUUZ7MvFdQPQu4LZ2Sdc/viewform

Per resoldre dubtes sobre el potencial de l'aplicació, podeu escriure als coordinadors de la iniciativa:

Bernat Claramunt: bernat.claramunt@uab.cat / Agustí Escobar: a.escobar@creaf.uab.cat

Notícies relacionades

Notícia
Ametller amb la primera flor oberta el 8 de novembre a Torrelles de Foix (Alt Penedès). L'ametller hauria de treure flors entre gener i març. Per tant, es tracta d'un exemple de segona floració d'aquesta tardor. Autora: Àngela Llop (Voluntària RitmeNatura)
Notícia

Més de 200 espècies de plantes han florit quan no els tocava durant el darrer any a Catalunya

Notícia
Es presenta a la COP29 una bateria d'accions polítiques sobre el canvi climàtic en clau Mediterrània
Notícia

Es presenta a la COP29 una bateria de propostes d’acció política en clau mediterrània contra la crisi climàtica

Infografia
Infografia boix - CREAF
Infografia

Aprenem per estimar: el boix