La desforestació i la vulneració de drets humans entren als centres educatius de Barcelona
Dos anys de projecte buscant com explicar l’impacte de la desforestació en el clima i en les persones que habiten els boscos tropicals primaris. Quan dues entitats connecten, com ha passat amb els fotoperiodistes de RUIDO i l’expertesa del CREAF, passen coses meravelloses. En aquest cas, el que ha passat es diu Primary, un projecte de fotoperiodisme que ha posat sobre la taula un tema clau: la desforestació dramàtica dels boscos tropicals primaris. El resultat?
Un munt de material que parla dels efectes ambientals de la desforestació, dels impactes gravíssims i dels conflictes que viuen les comunitats del sud global que viuen en aquests ecosistemes clau i la relació de tot plegat amb el consum de productes al nord global.
Aquest 2023, el tercer any del projecte, l’objectiu ha estat traslladar a Barcelona, i en concret al públic adolescent, tot el que hem après i vist, i fer-ho d’una forma constructiva i participativa. Així, enguany RUIDO i CREAF s’han unit a aFFaC, Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya per poder dur el projecte a tres centres educatius de la ciutat de Barcelona i fer-hi un treball extens a través del projecte Primary BCN, “Construint comunitats educatives i culturals envers l’emergència climàtica”, un projecte finançat pel Pla del Clima que promou l’Ajuntament de Barcelona.
Cultura climàtica per adolescents
Aquest projecte de cultura climàtica ha apostat per promoure un nou model cultural i educatiu impulsant l’acció ciutadana a través de 3 centres educatius i de diferents equipaments culturals de la ciutat de Barcelona. Així, l’IE Arts, l’IE Tres Fonts i l’INS Caterina Albert han rebut les visites del CREAF i de RUIDO on l’alumnat ha pogut entendre l’impacte de la desforestació dels boscos tropicals primaris sobre el canvi global i les vulneracions de drets que comporta. Aquest cas paradigmàtic ha fet palès quin són els efectes del model econòmic, de consum i d’alimentació dominant sobre l’emergència climàtica, i perquè és tant important transformar aquests models a través de la cultura i l’educació.
En el cas del CREAF, les visites han servit per visualitzar el vídeo divulgatiu elaborat en el marc del projecte per Alba Mas-Bassas i amb les il·lustracions de Laura Fraile, i comentar-lo amb la nostre investigadora Ana Maria Yáñez, també investigadora del IDAEA-CSIC.
En aquest sentit, les accions han combinat la imatge documental de RUIDO, la metodologia participativa i la visita de científiques a l’aula ciència com a eines de transformació i cohesió social treballant amb comunitats educatives de la ciutat i els seus entorns. Així, els centres han pogut gaudir de l’exposició Primary a un equipament del barri on es troben, han rebut una càpsula educativa sobre la temàtica i han pogut veure un curtmetratge sobre una defensora ambiental documentals i un vídeo divulgatiu centrats en aquesta temàtica. El projecte acaba aquest juny amb una acció col·lectiva amb alumnat i famílies a partir dels continguts treballats i l’aprenentatge realitzat durant el projecte que es durà a terme el proper 7 de juny al Casal Cívic de Barcelona-Sants.