És clau que qui assumeix el rol de mentoritzar aporti una escolta activa, formuli preguntes i plantegi escenaris estimulants per indagar en noves respostes i, alhora, contribueixi a impulsar el desenvolupament professional de la persona mentoritzada.
Talent científic en acció: descobreix el primer programa de mentoratge del CREAF
El programa de mentoria FAR emparella personal investigador postdoctoral amb personal investigador més experimentats. Durant un any, les parelles es reuneixen en un entorn segur i confidencial per posar en comú habilitats, coneixements i experiències de la seva vida professional. El propòsit és orientar el desenvolupament professional, facilitar l’aprenentatge mutu i impulsar el talent gràcies a l’intercanvi i alhora, desvetllar noves habilitats interpersonals.
La iniciativa està impulsada per Teresa Rosas, responsable de Talent acadèmic i EDI (Equitat, Diversitat i Inclusió) del CREAF, per a qui és clau que qui assumeix el rol de mentoritzar aporti una escolta activa, formuli preguntes i plantegi escenaris estimulants per indagar en noves respostes i, alhora, contribueixi a impulsar el desenvolupament professional de la persona mentoritzada. Rosas posa èmfasi també en “la importància del context no jeràrquic, més enllà de les relacions de supervisió”, com el que es genera al posar en marxa una experiència d’aquest tipus.
Justament la diferència entre mentoritzar i supervisar rau en que la primera consisteix en generar una conversa amb algú a qui no es reporta. I, per tant, a banda de la llibertat que suposa, l’intercanvi es regeix per codis d’anonimat i confidencialitat.
Interrogants que obren portes
Interrogants que obren portes
Per acompanyar i formar les persones mentores , el CREAF ha comptat amb Louise Schubert, especialista que fa anys que acompanya centres de recerca en aquest trajecte. Sobre la seva tasca al costat d’especialistes que entomen el rol de mentoritzar, Schubert destaca la particularitat “d’introduir una nova habilitat en el personal investigador que és realment savi i experimentat, però que potser no ha desenvolupat tant les habilitats interpersonals”. I per això destaca que cal “ajudar a reflexionar”, amb la intenció final “d’establir relacions, de crear confiança, de formular les preguntes adequades, d'escoltar, d’ajudar a trobar respostes”. I resumeix el trajecte com una via per “enriquir tothom i obrir portes”.
La segona edició de FAR al CREAF coincidirà amb la segona distinció d’excel·lència científica Severo Ochoa en què el centre està immers actualment. En aquest context, Teresa Rosas reflexiona sobre la importància de “promoure institucionalment de manera activa aquests espais per promoure una bona cultura de recerca”.